Jeśli uciekasz od standardowego leżakowania na plaży i wolisz aktywny wypoczynek, to Łeba ma coś dla Ciebie!

Rower to nie tylko doskonała forma aktywności, ale także świetny sposób na zwiedzanie okolic. Szlaki rowerowe wokół Łeby to idealna propozycja dla wszystkich, którzy chcą połączyć ruch na świeżym powietrzu z pięknem nadmorskiego krajobrazu.

Na podbój Wydmy Łąckiej!

Opis trasy

Ta malownicza trasa dostarczy niezapomnianych widoków i pozwoli na odkrycie urokliwej Łeby oraz jej okolic w wyjątkowy sposób. Zacznij swoją przygodę, na dwóch kółkach bezpośrednio spod apartamentu. Musisz pokonać około 12 km by dotrzeć do malowniczej Wydmy Łąckiej.

Podążając ulicą Nadmorską, należy skręcić w ul. Wojska Polskiego, a następnie w ul. Morską (B), która przechodzi, kolejno w ul. T. Kościuszki (C) i w ul. 11 Listopada (D).

Alternatywnie, można skrócić trasę, kierując się na Rąbki lub delikatnie odbić od szlaku, skręcając w ul. Powstańców Warszawy prowadzącą do kanału Chełst, który jest przystanią dla tutejszych kutrów i statków wycieczkowych. To idealne miejsce na krótką przerwę.

Powrót na główną trasę może odbyć się uliczkami wzdłuż kanału Chełst i rzeki Łeba. Po przejechaniu ul. Turystycznej, skręcamy w kierunku miejscowości Rąbka. Ten odcinek prowadzący przez zacienioną drogę, otoczoną drzewami doprowadzi do Muzeum Rakiet oraz jeziora Łebsko. Warto spędzić kilka chwil i odpocząć na przystani jeziora.

Do Wydmy Łąckiej zostało około 4 km. Na ostatnim z parkingów można zostawić rowery, a końcowy odcinek trasy (około 200 m) pokonać pieszo.  Każdego czeka tu mała wspinaczka na Górę Łącką, skąd można podziwiać piękno natury.

Do Łeby wrócicie tą samą trasą przez las lub brzegiem plaży. Wystarczy przeprowadzić rowery dołem przez wydmy, wzdłuż podnóża Góry Łąckiej (ok. 0,5 km).  Brzegiem morza dotrzecie do centrum Łeby (trasa długości około 7 km). A może nie chcecie wracać, tylko jechać dalej?

Podróż szlakiem Słowińskim

Opis trasy

Pierwszy odcinek trasy do Wydmy Łąckiej prowadzi z samej Łeby, przez Rąbki (jej opis znajduje się powyżej). Po dotarciu do Góry Łąckiej można jechać dalej, wzdłuż plaży w kierunku Czołpina (B). Ten odcinek trasy wymaga pedałowania przez 20 km brzegiem morza.

Zjeżdżając z plaży wjedziecie w leśną asfaltową drogę (C) prowadzącą do miejscowości Kluk. Na tym etapie wycieczki proponujemy zjechać z trasy (D), by zobaczyć latarnie morską w Czołpinie (E). Piaszczysta droga prowadząca do latarni zapewne utrudni jazdę, ale  warto podjąć ten wysiłek i zobaczyć budynek. Po powrocie na główny szlak, droga asfaltowa poprowadzi do samych Kluk, gdzie zachowały się budynki mieszkalne konstrukcji szachulcowej (G) oraz protestancki cmentarz słowiński (F) założony w XVIII w., wpisany do rejestru zabytków w 1987.

W Klukach skręcicie w prawo w wąską, polną drogę prowadzącą do wsi Izbica (H), kolejnej perełki na naszym szlaku. Na terenie wsi znajduje się kościół założony w poł. XIX w., park podworski z drzewostanem pomnikowym (poł. XIX w.) oraz ocalały budynek folwarczny (pocz. XX w.). Z Izbicy kierujemy się do wsi Gać (I), do której prowadzi droga asfaltowa. Wieś opuszczamy jadąc szutrową drogą do samej Żarnowskej (J), skąd droga wiodąca wzdłuż jeziora Łebsko poprowadzi do centrum Łeby (K).

Mimo braku znaczących przewyższeń, cała trasa jest dość wymagająca ze względu na zmienność nawierzchni oraz długość (około 60 km). Warto jednak podjąć to wyzwanie.

Niech siła w nogach będzie z Wami !

Dookoła jeziora Sarbsko

Opis trasy

Ta przepiękna trasa rowerowa, biegnąca wzdłuż brzegu jeziora Sarbsko sprawdzi się także wśród miłośników pieszych wędrówek. Jej szlak biegnie leśnymi dróżkami i jest częścią rezerwatu przyrody Mierzei Sarbsko.

Początek trasy to ul. Nadmorska, gdzie droga asfaltowa przechodzi w leśną ścieżkę. Wyjeżdżając z terenu Porto Łeba w kierunku główniej drogi należy, zaraz za bramą wjazdową skręcić w lewo. Tu kończy się ul. Nadmorska i zaczyna leśny szlak. Droga przez las prowadzi wzdłuż jeziora przez około 7 km i częściowo pokrywa się z czerwonym szlakiem rowerowym (R-10 – trasa prowadząca od Świnoujścia aż po Hel). Na tym rowerowym szlaku znajdują się ruchome wydmy, których najwyższy szczyt wynosi 21,8 m n.p.m. Po minięciu jeziora Sarbsko (B) podążamy kolejne 5 km czerwonym szlakiem R – 10, do miejscowości Osetnik (D). Warto tu zwiedzić latarnię morską Stilo (E) oraz skorzystać z dostępnych barów przed kolejnym etapem podróży.

Opuszczając Ostenik kierujcie się w stronę miejscowości Sasinko i jej przysiołku Zielonka. W tej części wsi musicie zjechać ze szlaku R-10, w leśną dróżkę, która poprowadzi do Dymnicy a następnie do Ulinia. Z Ulina asfaltową drogą dotrzecie do Sarbska, gdzie skręcicie w prawo w ul. Jeziorną. Droga zbudowana z płyt ażurowych poprowadzi przez ul. Lipową do miejscowości Nowęcin. Skąd do Łeby dotrzecie lokalnym szlakiem rowerowym.

Przedstawiona trasa jest bardzo zróżnicowana. Prowadzi przez leśne ścieżki, wąskie dróżki, główne szlaki rowerowe oraz drogi lokalne łączące miasteczka tego regionu. Dzięki tej różnorodności staje się szlakiem bogatym w urokliwe widoki, spokojne leśne ścieżki i polany. Jej długość to około 30 km.